Co to takiego?

Pływanie niemowląt – co to takiego?

  • To ćwiczenia oswajające ze środowiskiem wodnym, gimnastyka, wyrabianie pożądanych nawyków służących podniesieniu bezpieczeństwa dziecka w wodzie. Jest to także budowanie bazy, która w późniejszym wieku będzie podstawą do nauki technik stylów pływackich,
  • W Polsce pod pojęciem „pływanie niemowląt” rozumiemy aktywność ruchową w wodzie dzieci od 3 miesiąca do 4 roku życia,
  • Podczas zajęć każdemu dziecku towarzyszy rodzic,
  • Jeśli jesteś rodzicem niemowlęcia i chcesz się czuć pewniej podczas zajęć na basenie, poczekaj aż Twoja pociecha będzie dobrze trzymała główkę,
  • Postaraj się przybyć na pływalnię na tyle wcześniej, aby bez pośpiechu i nerwów przygotować się do zajęć, w przeciwnym razie dziecko może być rozdrażnione już przed wejściem do wody,
  • Dziecko jest doskonałym barometrem naszych uczuć. Jesli jesteś rozluźniony i masz przekonanie do tej formy aktywności, jest duża szansa, że już od pierwszych chwil Twoje dziecko będzie się czuło komfortowo podczas zajęć w wodzie. W przeciwnym razie proces adaptacji może potrwać trochę dłużej,
  • Nie porównuj swojego dziecka do innych pozwól mu nabyc umiejętności w swoim tempie. To ma być przede wszystkim przyjemność,
  • Pamiętaj, że Twoja postawa, entuzjazm, zaangażowanie, usmiech w trakcie ćwiczeń z dzieckiem w wodzie przekładają się na sukces zajęć. Dlatego używaj swojej mimiki, głosu, dotyku w sposób przyjazny dziecku,
  • Niemowlęta mają dobra pływalność dlatego nie ściskaj dziecka, nie krępuj jego ruchów, nieprzyciskaj zbyt mocno do siebie. Wspieraj tylko tyle ile to niezbędne. Pozwól aby Twoje dziecko mogło poczuć wodę i aby miało jak najwięcej swobody, niezależności,
  • Zaakceptuj fakt, że Twoje dziecko też może mieć czasem ” gorszy dzień”, co nie oznacza, że nie lubi pływać,
  • Wykorzystaj czas zajęć na zabawę z dzieckiem. Podczas wspólnych ćwiczeń budowana jest między Wami silna więź emocjonalna,
  • Aby zaobserwować pozytywne efekty zajęć w wodzie, niezbędne jest regularne uczęszczanie na zajęcia minimum 1 raz w tygodniu
  • Pamiętaj – woda to żywioł! Nie ulegaj złudzeniu, że Twoje dziecko jest niezatapialne, nawet jeśli jest oswojone z wodą lub umie pływać.

 

Źródło: Poradnik Małego Pływaka

Korzyści wynikające z wczesnej adaptacji dzieci do środowiska wodnego

  • Zajęcia zorganizowane w wodzie dla niemowląt i dzieci młodszych rozwijają osobowość i zdolności socjalne dzieci przez przebywanie w grupie rówieśników,
  • Woda umożliwia ruch w 3 płaszczyznach, zanim dziecko jest zdolne poruszać się samodzielnie na lądzie. Dzięki temu rozwijają się zdolności ruchowe i poprawia koordynacja,
  • Włókna mięśniowe leżące bezpośrednio pod skórą są intensywnie stymulowane przez dotyk rodzica oraz wodę (woda opływa całe ciało, działa opór wody). Powoduje to efekt relaksacji i reguluje napięcie mięśni,
  • W wodzie potrzeba mniej statycznej pracy mięśni (np. do pokonywania grawitacji),  zwiększa się zatem możliwość do pracy dynamicznej. Kościec jest odciążony a mięśnie się wzmacniają,
  • Woda reaguje i odpowiada na ruch dziecka, ale też sama się rusza i oddziałuje na jego ciało. Dziecko musi przeciwdziałać zmianom pozycji, co poprawia jego zmysł równowagi,
  • Letnia woda (30 – 33 st. C) powoduje głębszy oddech, aktywizuje układ krążenia, w momencie kontaktu z wodą i z powodu zanurzania klatki piersiowej w górę i w dół początkowo oddech się przyspiesza,po chwili staje się coraz dłuższy i głębszy. Poprawia się inhalacja, a mięśnie towarzyszące oddychaniu są wzmacniane co prowadzi do rozwoju klatki piersiowej,
  • Porównując grupy dzieci pływających i niepływających, stwierdzono m.in., że „pływacy” lepiej adaptują się do nowych sytuacji, mają większą pewność siebie i wyższy poziom niezależności oraz bogatszy repertuar ruchów. Są bardziej stabilni emocjonalnie,częściej się uśmiechają, a mniej płaczą, chętniej dążą do komunikowania się z rówieśnikami, wykazują większe zainteresowanie grami,
  • Zajęcia w wodzie wspomagają rehabilitację dzieci z dysfunkcjami narządów ruchu, integrują dzieci niepełnosprawne, zarówno fizycznie, jak i umysłowo, z dziećmi zdrowymi