Pływanie niemowląt – co to takiego?
- To ćwiczenia oswajające ze środowiskiem wodnym, gimnastyka, wyrabianie pożądanych nawyków służących podniesieniu bezpieczeństwa dziecka w wodzie. Jest to także budowanie bazy, która w późniejszym wieku będzie podstawą do nauki technik stylów pływackich,
- W Polsce pod pojęciem „pływanie niemowląt” rozumiemy aktywność ruchową w wodzie dzieci od 3 miesiąca do 4 roku życia,
- Podczas zajęć każdemu dziecku towarzyszy rodzic,
- Jeśli jesteś rodzicem niemowlęcia i chcesz się czuć pewniej podczas zajęć na basenie, poczekaj aż Twoja pociecha będzie dobrze trzymała główkę,
- Postaraj się przybyć na pływalnię na tyle wcześniej, aby bez pośpiechu i nerwów przygotować się do zajęć, w przeciwnym razie dziecko może być rozdrażnione już przed wejściem do wody,
- Dziecko jest doskonałym barometrem naszych uczuć. Jeśli jesteś rozluźniony i masz przekonanie do tej formy aktywności, jest duża szansa, że już od pierwszych chwil Twoje dziecko będzie się czuło komfortowo podczas zajęć w wodzie. W przeciwnym razie proces adaptacji może potrwać trochę dłużej,
- Nie porównuj swojego dziecka do innych pozwól mu nabyć umiejętności w swoim tempie. To ma być przede wszystkim przyjemność,
- Pamiętaj, że Twoja postawa, entuzjazm, zaangażowanie, uśmiech w trakcie ćwiczeń z dzieckiem w wodzie przekładają się na sukces zajęć. Dlatego używaj swojej mimiki, głosu, dotyku w sposób przyjazny dziecku,
- Niemowlęta mają dobra pływalność dlatego nie ściskaj dziecka, nie krępuj jego ruchów, nie przyciskaj zbyt mocno do siebie. Wspieraj tylko tyle ile to niezbędne. Pozwól aby Twoje dziecko mogło poczuć wodę i aby miało jak najwięcej swobody, niezależności,
- Zaakceptuj fakt, że Twoje dziecko też może mieć czasem ” gorszy dzień”, co nie oznacza, że nie lubi pływać,
- Wykorzystaj czas zajęć na zabawę z dzieckiem. Podczas wspólnych ćwiczeń budowana jest między Wami silna więź emocjonalna,
- Aby zaobserwować pozytywne efekty zajęć w wodzie, niezbędne jest regularne uczęszczanie na zajęcia minimum 1 raz w tygodniu
- Pamiętaj – woda to żywioł! Nie ulegaj złudzeniu, że Twoje dziecko jest niezatapialne, nawet jeśli jest oswojone z wodą lub umie pływać.
Źródło: Poradnik Małego Pływaka
Korzyści wynikające z wczesnej adaptacji dzieci do środowiska wodnego
- Zajęcia zorganizowane w wodzie dla niemowląt i dzieci młodszych rozwijają osobowość i zdolności socjalne dzieci przez przebywanie w grupie rówieśników,
- Woda umożliwia ruch w 3 płaszczyznach, zanim dziecko jest zdolne poruszać się samodzielnie na lądzie. Dzięki temu rozwijają się zdolności ruchowe i poprawia koordynacja,
- Włókna mięśniowe leżące bezpośrednio pod skórą są intensywnie stymulowane przez dotyk rodzica oraz wodę (woda opływa całe ciało, działa opór wody). Powoduje to efekt relaksacji i reguluje napięcie mięśni,
- W wodzie potrzeba mniej statycznej pracy mięśni (np. do pokonywania grawitacji), zwiększa się zatem możliwość do pracy dynamicznej. Kościec jest odciążony a mięśnie się wzmacniają,
- Woda reaguje i odpowiada na ruch dziecka, ale też sama się rusza i oddziałuje na jego ciało. Dziecko musi przeciwdziałać zmianom pozycji, co poprawia jego zmysł równowagi,
- Letnia woda (30 – 33 st. C) powoduje głębszy oddech, aktywizuje układ krążenia, w momencie kontaktu z wodą i z powodu zanurzania klatki piersiowej w górę i w dół początkowo oddech się przyspiesza,po chwili staje się coraz dłuższy i głębszy. Poprawia się inhalacja, a mięśnie towarzyszące oddychaniu są wzmacniane co prowadzi do rozwoju klatki piersiowej,
- Porównując grupy dzieci pływających i niepływających, stwierdzono m.in., że „pływacy” lepiej adaptują się do nowych sytuacji, mają większą pewność siebie i wyższy poziom niezależności oraz bogatszy repertuar ruchów. Są bardziej stabilni emocjonalnie,częściej się uśmiechają, a mniej płaczą, chętniej dążą do komunikowania się z rówieśnikami, wykazują większe zainteresowanie grami,
- Zajęcia w wodzie wspomagają rehabilitację dzieci z dysfunkcjami narządów ruchu, integrują dzieci niepełnosprawne, zarówno fizycznie, jak i umysłowo, z dziećmi zdrowymi